On premise versus cloud

Alles wat met de on premise IT-omgeving te maken heeft, wordt geregeld door IT-beheer. Nu steeds meer bedrijven de keuze maken om “naar de cloud te gaan”, wordt door management vaak gedacht dat er drastisch bezuinigd kan worden op IT beheer. Echter op cloud omgevingen moet ook nog steeds technisch beheer gedaan worden, wel verandert dan de aard van het beheer.

Alles zit in de cloud.
Dan is het beheer toch geregeld?”

Cloud Services

Organisaties kunnen uit verschillende cloud services kiezen: IaaS, PaaS en SaaS. Voor het beheer heeft dit zeker gevolgen. Bij IaaS huur je alleen de rekenkracht en beheer je de rest zelf. Met PaaS ben je alleen verantwoordelijk voor de applicatie en de data. Tenslotte heb je nog SaaS wat een kant-en-klare oplossing is.

Pizza’s

De vergelijking wordt wel getrokken met de bereiding en eten van pizza. Bij SaaS zit je in het restaurant en krijg je je pizza kant en klaar in een leuke Italiaanse omgeving met een biertje erbij. Bij PaaS bestel je hem bij de pizzakoerier en pak je zelf het bier en bord uit de (koel)kast. Nog een stapje verder is dan IaaS met een kant en klare pizza uit de supermarkt, waarbij je dus zelf de oven en gas/electrisch moet faciliteren. Bij on premise maak jezelf je eigen pizza, naar eigen smaak en inzicht. Met een keuken vol met meelwolken heb je dan wel de volledige controle over je eigen IT omgeving ehh, pizza …

IT beheer in de cloud

Het verplaatsen van de IT omgeving naar de cloud, heeft natuurlijk consequenties voor de beheerorganisatie. Zo zal het onderhouden en in stand houden van de softwaresystemen door de clouddiensten gedaan worden. Maar een bedrijf behoudt wel degelijk een eigen
infrastructuur, in de vorm van werkplekken, een lokaal netwerk en een netwerkverbinding, welke beheert moeten worden. Soms is het ook verstandig om enige servercapaciteit binnen het bedrijf te houden en niet alles is over te hevelen naar de cloud.

Omdat het meestal een cocktail is van de verschillende clouddiensten, is het belangrijk dat er in ieder geval duidelijke afspraken (SLA) gemaakt worden. Waarin staat waar het bedrijf zelf voor verantwoordelijk is en waar de vendor.